MirjamiParant pienet purot - isot joet

Romanikerjäläiset mustikkametsään!

Varhaisena sunnuntaiaamuna suunnistin kahden koirani kanssa espoolaisiin metsämaisemiin, mielessäni  sinisinä hehkuvat  mustikkamaat. Parkkeerasin autoni tutulle paikalle ja havaitsin, miten minua ennen yksi pakettiauto oli asemoitunut alueelle. Mielessäni kävin läpi metsästäjät, kantarellien poimijat, samoilijat ja tietenkin, metsiemme superfoodien etsijät. 

Kävely rauhallisella, kanervilta tuoksuvalla polulla, syketti mielelleni lepoa ja armoa huomiselle työpäivälle.

Eipä aikaakaan, kun korviini kantautui äänen melskettä, sanoja joita en tunnistanut. Totesin koirilleni, että ei hätää. Kuulostellaan.

Hetken kuluttua näin muutamia, punaisina viuhahtavia poimureita, sen jälkeen lippalakkeja ja huiveja.  Jäiköhän minulle mitään, manailin. Itse en käytä poimuria, vaan vasenkätistäni.

Äänet hiljenivät, kun meidät pongattiin. Kaksi koiraa ja ns. 'rahastuslaukulla' varustettu, kokardilippainen nainen, kenties pelästyttyivät heidät.

Etenimme hissukseen. Olin luvannut itselleni kerätä kaksi litraa mustikoita, ei muuta. Mietin, niinköhän niitä nyt enää löydän, kun tuo ihmisparvi on saalistanut kaiken.

Hissukseen keräilin sieltä täältä mustikan jos toisenkin, kunnes 1000 gr pyttyni täyttyi. Koirieni katseet kyselivät, kuinka kauan aioin viipyä mustien marjojen saalistajana. Makoilivat sammalmättäillä ja väliin nostivat päänsä kuin faaraon sfinksit.

Joo, nyt  loppui. Lähdetään.

Joukkio punaisine poimureineen  jatkoi. Näytti siltä, että poimijat eivät olleet romaneja, vaan aasialaisia.

Työteliästä kansaa, nuo aasialaiset. Suomen metsissä on nyt runsaasti ruokaa. Kuka ohjaisi myös kerjäävät romanit suomalaismetsien aarteiden etsintään.

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Viedään yhdessä kerjääjinä toimivat kanssaihmiset mustikanpoimintaan. Opetetaan heille, että ruoka ei tule kerjäämällä, vaan työtä tekemällä. Sitä paitsi, marjanpoiminnasta ei tarvitse maksaa veroa!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Olisitko valmis ottamaan yhteen kerjääjien käskyttäjien kanssa?
Metsään pitää toki jättää marjoja niillekin joille ne on tarkoitettu.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Suomessa on vielä vapaus liikkua metsissä ja hyödyntää sen satoa. Mitä sitten kun ympärillämme olevisata maista ym. havaitaan tämä mahdollisuus. Annammeko kaiken lahajsi muualta tulleille? Lintusetin hyödyntävät marjasatoa. Kyllähän niitä tulee, mutta missä määrin sallimme vapaan marjastuksen ja sienestyksen?

Italiassa herkkutattien keruu on voimakkaasti rajoitettu. Siellä olisikin paljon herkkutattien kerääjiä. Sinne lähtee myös täältä paljon kyseistä herkkua.

Sallisimmeko etelästä laajemmankin sienestysturismin? Meillä on metsässä aarteita. Ehkä itsekin alamme ymmärtää sen, jos niistä tulee kilpailu muualta tänne tulevien poimijoiden kanssa.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Suomalaiset jättävät metsiin valtavat määrät marjoja ja sieniä. Ryöstökeräily on asia erikseen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #5

Sekin on käsittämätöntä miten tällaista kaupallista keräilyä sallitaan jokamiehen oikeuksien varjolla. Pitäähän kaupalliseen toiminnan organisoimiseen olla maanomistajan lupa.
Viime vuonna naapurini, suomalainen nuori mies, keräsi minulle puolukat.
Hän kertoi, että useassa ennen hyvässä marjapaikassa ei enää kasva mitään ammattikerääjien jäljiltä.
Metsiin ei marjat mätäne, vaan menevät parempiin suihin.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Tässä on tarkoitus saada ymmärrystä siihen, että käskyttäjien ohitse hädänalaiset voisivat itsekin tienata. Nythän kadulla kerjääminen on ihmisarvon vastaista.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Luuletko tosiaankin, että he tänne tultuaan voivat tehdä mitä haluavat?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jotkut keräävät pulloja.
On ihmisarvon vastaista pakottaa ihmisiä istumaan liikkumatta katukäytävällä toisten jaloissa.
Jos minä menisin istumaan ambulanssi tai poliisi olisi äkkiä paikalla.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Juuri noin! Romanien sallitaan istuvan kerjuulla, mutta omien kansalaisten ei. Kyvyttömyys puuttua tuohon eurooppalaiseen ilmiöön on käsittämätön.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Keinot olisivat olemassa niin tullilla kuin poliisilla.
Jotkut ovat hymyilleet minulle kun kiukkuisena olen ravistanut päätäni. Siitäkin tiedän ,että eivät istu siinä vapaaehtoisesti; ovat iloisia kun joku on kiukkuinen heidän puolestaan.
Koska poliisikin on todennut, että kerjäämisen organisoiminen ei ole kannattavaa rikollisille, voi vain kysyä mitä varten heitä tänne kuskataan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Facebookissa arvosteltiin aika ankarasti tuo pullojen keruu. Se koettiin myös ihmisarvoa alentavaksi. Mitä sitten voisi tehdä, joka olisi arvokasta kaikkien silmissä?

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Irja, hyvä huomio! Minusta pullojen keruu ei ole mitenkään ihmisarvoa alentavaa. On vaan hyvä, jos pullot poistuvat kaduilta ja teiden varsilta. Sen sijaan lienee ongelmallista, jos pullojen palautuspisteissä kaikki linjastot ovat varatut kovinkin pitkään. Siitähän kauppiaat eivät pidä.

Olen kyllä nähnyt myös suomalaisia, joiden pullosaalis on sitä mittaluokkaa, että huh, huh! Kyllä niillä euroilla jo päivän, parin ruuat hankkii.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Sellaista ei ole olemassakaan. Olen kerännyt niin ehjiä kuin rikkinäisiä pulloja missä olen kulkenut. Uimarannoillakin saattoi ennen olla paljon rikkinäisiä pulloja vedessä. Olen mukuloillekin huomauttanut,ettei pulloja saa jättää rannoille ja puistoihin kun saattavat lasten ja koirien tassuja loukata. Nykyisin piknikjuoppottelijat ovat siirtyneet tölkkeihin. Keräys toimii tehokkaasti.
Kysymys onkin siitä, että toisten ihmisten väärinkäyttö loukkaa ihmisarvoa.
Nämä tänne tuodut melodramaattista kerjäläisen roolia esittävät -niillä on selvästi ollut joku ohjaakin määrämässä asemat ja ilmehdinnät- ovat härskien rikollisten uhreja.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Aiheesta oli 5v. tms. sitten juttu Ilta-Sanomissa. Romanikerjäläisiä ihan oikeasti vietiin metsään, annettiin ämpäreitä, ja opastettiin poimimaan. Siitä ei vaan tullut mitään. Kerjäämälläkin tienasi paremmin. Jos marjoja pomimalla haluaa ansaita, täytyy osata poimia, tkäyttää poimuria, tietää paikat etc. Aasialaiset pomijat ovat usein ties monennellako kommennuksellaan Suomessa ja täällä päin vain marjoja poimiakseen. Toisaalta, kerjääminenkin vaatii ammattitaitoa, osaamista ja jaksamista tietyn määrän onnistuakseen.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Niclas, kiitos palautteestasi! Itse en muista tuota romanikerjäläisten keräämiseen opastusta! Ainakin on ollut hyvä yritys ja toisaalta voisin olettaa, että ainakin omiin tarpeisiin voisi hyviä suomalaisia marjoja keräillä. Tänä vuonna mustikoita näyttäisi olevan runsaasti.

Mitä taas tulee ammatilliseen kerjäämiseen, olettaisin jaksamisen olevan merkittävin tekijä. Mikäli päivittäinen 'työ' on katujen varsilla pahvimukin keralla istuskelua muun kansanjoukon jaloissa, jää tunne, että ihmisestä läsnä on vain kuori, joka on teflonilla päällystetty. Oma elämä on toisaalla.

Tähän lisään vielä, että Hesassa käydessäni, etsin Sokoksen toilettia. Kun sen lopulta löysin, oli sisäänpääsyyn edellytyksenä S-kortti. No sellainen kyllä löytyi ja ovet avautuivat. Kummastelin kuitenkin mielessäni, miten tämä voi olla mahdollista, kunnes kuulin, että käytäntö otettiin, syystä, että romanit kävivät saniteettitiloissa peseytymässä ja myös pesemässä pyykkejään.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eivät nämä ihmiset ole mitään teflonilla päällystettyjä kuoria.
On helpompi komennella kadulla asemissaan pysytteleviä ihmisiä samalla kun puhaa jotain muutakin, kuin kuskata marjametsään jossa tuskin varsinaiset asiakkaatkaan löydy.
Mitä "kukkahattuja" nämä hyväntahtoiset marjametsään kuskaajat oikein ovat.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #14

Margareta B., kuinka paljon olet tutustunut näiden ihmisten elämään, jotka kerjäävät? Minä en tiedä heistä muuta, kuin surullisen ihmisen hahmon.

Ovat varmaan hyviä näyttelijöitä, joita tarvittaisiin myös suomalaisiin teattereihin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

En ole tutustunut. En osaa kieltä. Kuitenkin jotain kontaktia saa ohimennenkin.
Minua raivostuttaa että tällaista orjuutta sallitaan tässä maassa.
Olen nähnyt miten nuoret miehet komentelevat mummoja ja vievät heiltä kahvirahat.
Mitähän kaikkea näiden kulissien takana piileekään?

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Hyvä Margareta, olet saanut kontaktia ohimennen. Ja nähnyt, miten nuoret miehet komentelevat ikäihmistä. Kuulostaa kulttuuriin pesiytyneestä pahuudesta. Onko meidän mahdollista puuttua tuohon - mietin, onko?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Pahuutta ja rikollisuutta on kaikissa kulttuureissa.
Kuten sanoin, viranomaisilla olisi mahdollisuus puuttua asiaan. Ei tarvitse edes päästä maahan sellaisia joilla ei ole varoja oleskeluun.
Kerjäläiset kiinnittävät ihmisten huomiota. Peittävät kaikkea muuta rikollisuutta mitä sen ohella tuodaan maahan.
Mietitään yhdessä miten voisimme puuttua.
Mitä jos kysyisi jokaiselta katukäytävällä istuvalta onko sairas kun siinä istuu ja tarvitseeko ambulanssin?

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #20

Mietitään! Uskon, että löydämme vaihtoehtoja!

Toimituksen poiminnat